Barsel – angstprovokerende men ikke helt dårligt

Jeg havde sidste arbejdsdag i fredags, inden det lille myr ankommer. Indtil Oktober står den på mig-tid, baby-tid og familieliv – helt underligt for en der har været vant til at lægge næsten al energi på jobbet. Jeg har haft mange rædselstanker omkring hvordan jeg vil komme til at kede mig, blive ensom herhjemme og alskens andre forfærdelige scenarier, men lige nu er det faktisk helt skønt! Det er selvfølgelig også kun første rigtige dag hjemme i dag, og det minder jo bare om almindelig ferie, men dejligt ikke desto mindre.

Jeg er dog ikke sådan en der kan holde ud bare at lade dagene forsvinde, så har projekter og planer til at fylde dagene. Lidt mere intenst her i starten, hvorefter det stilner af i løbet af de næste uger, og planlagt på en måde så jeg også bare kan blive liggende i sengen om morgenen, hvis det viser sig at være det jeg har brug for. Men det er en rar fornemmelse at vide at jeg har ting jeg kan kaste mig over, hvis jeg keder mig.

Arbejde har været størstedelen af min identitet de sidste mange år, ganske selvvalgt og bevidst. Derfor er det ikke det nemmeste i verden sådan at forlade det, også selvom jeg ved at jeg kommer tilbage, og ved at det jeg forlader det for, er det jeg har ønsket mig længe. Der er ikke så mange der taler åbent om den problematik, at man som karriere-orienteret kvinde kan have svært ved at sætte alting på hold. Også selvom man glæder sig som en sindssyg til at sidde med sit barn i armene! Det er angst-provokerende at tænke på hvem man mon bliver når man er blevet mor. Har jeg så stadig lyst til at arbejde en masse og er jeg stadig ligeså dedikeret og skarp til mit job? Og hvis jeg pludselig ikke er det længere… Hvem er jeg så? Hvad er jeg så? En-mor-i-mængden? Ikke helt overensstemmende med det selvbillede og de ambitioner jeg har dyrket hele mit voksne liv. Skræmmende…

Det er en sjov ting, det med identitet. For samtidig med at arbejdet har været så vigtigt, har min familie også fyldt meget. Elsker at være sammen med min mand, gå ture, have folk til middag, bage, sy og har været en lykkelig løber i flere år nu. Måske der ender med at være plads til det hele alligevel?

Søndag morgen omfavnede jeg afslapningen med god smoothie (skovbær/lakrids – vanvittigt god!), ristet brød med bagt gedeost, rosmarin og honning og avisen, mens manden sov længe. Må nyde stilheden før stormen 🙂

IMG_1813

Leave a Reply

