Verdens bedste kokosmakroner (eller kunsten at begejstre en sundhedsplejerske)

Igår stod den på besøg af sundhedsplejersken, der i vores kommune tilbyder at komme forbi en gang inden fødslen, for at tale om alt det spændende vi er ved at kaste os ud i. Da jeg er en af dem som:

1) ELSKER at bage og

2) sjældent har folk forbi uden at byde på noget lækkert (i hvert fald her i mit ‘før-baby’-liv)

var det jo oplagt at kaste mig over noget af det nemmeste og hyggeligste jeg ved: Kokosmakroner! 10 minutters arbejde i køkkenet, 20 minutter i ovnen, chokolade på bunden og bum, så er der makroner til alle – og de kan endda fryses. What’s not to like?

IMG_1827

Det er endda en af de opskrifter uden raffineret sukker, så hvis du befinder dig i en omgangskreds hvor det er værdsat, så er det her opskriften du skal kaste dig over. Bløde indeni, sprøde udenpå og den perfekte balance mellem kokos, sødme og chokolade – efter min mening…

Kokosmakroner (ca. 30 – 40 stk)

– 200 g kokosmel
– 200 g udstenede, bløde og friske dadler (vejes når stenene er fjernet)
– 3 past. æggehvider
– 100 g kokosolie
– Ca. 100 g 80% mørk chokolade til bundene

Pisk æggehviderne helt stive i en skål og vend kokosmelet lidt forsigtigt i. Smelt kokosolien, udsten dadlerne og blend sammen til en glat masse. Miks lidt af ægge/kokos-blandingen ned i dadel-massen, og vend herefter det hele sammen.
Form til små domer på en bageplade, ca. 1 tsk masse med top pr. makron, og bag ved 160 grader i alt mellem 15 og 25 minutter. Bagetiden afhænger af ovn og størrelsen på dine makroner, så hold godt øje med dem. Lad dem afkøle og dyp bunden i smeltet chokolade. Læg til tørre ‘på siden’ på et stykke bagepapir. Spis og vær’ lykkelig!

Et par noter:

– Jeg havde kun 50 g kokosolie igår og tilsatte en smagsneutral olie for resten – fungerede fint
– Min stavblender kan fint klare at lave dadelmassen, men hvis min mini-hakker ikke havde været itu, havde jeg nok brugt den
– Købe-makroner er tit spidse i toppen. Det synes jeg altså giver en top der bliver bagt for meget, og faktisk tit ender med at blive helt sort, så laver mine mere afrundede i toppen

Et styk glad sundhedsplejerske, en glad mand og makroner til fryseren. Ikke en helt dårlig 2. dag på barsel 🙂

IMG_1828

Leave a Reply

