Morgen-nydelse: Hjemmelavet appelsin granola

IMG_1872

Er der noget bedre end at vågne op til en lækker morgenmad? Jeg er et af de slags mennesker, der kan glæde mig til morgenmaden når jeg går i seng om aftenen, og det kræver selvfølgelig at der er lækkerier på menuen når jeg står op. Det behøver ikke være så kompliceret, bare det er velsmagende: God havregrød med banan og bær (og mørk chokolade 🙂 ), æg og en lækker smoothie eller denne granola ovenpå græsk yoghurt med blåbær er nogle af de ting der finder vej på min tallerken i øjeblikket. Og I skal selvfølgelig ikke snydes for en “opskrift” på denne skønne appelsin-granola.

Jeg siger “opskrift”, da det i virkeligheden mest er et spørgsmål om at finde ingredienser der passer godt sammen og så tilføje dem i mængder der passer en selv… I mit miks der blev lavet i dag, var følgende:

Mandler, groft hakkede
Finvalsede havregryn
Kokosmel
Rosiner
Rå kakaonibs
Appelsinskal
Honning
Kokosolie

Hak mandler og rist let af på panden. Tilføj havregryn og rist en smule, inden kokosolie og honning kommer på og rister med i ca. 3 minutter. Kokosmel og appelsinskal tilføjes det sidste minut. Lægges på et skærebræt til afkøling, hvorefter rosiner og kakaonibs blandes i. Hældes på patentglas når det er helt afkølet, ellers bliver det blødt – og vi vil jo gerne bevare den gode crunch!

Meget simpelt og svært at sætte mængder på, da det helst skal være som det lige føles godt. Idag havde jeg vel ca. 2 håndfulde mandler, 5-6 dl havregryn, 1 dl kokosmel, en håndful rosiner, 1½ spsk honning, 1 spsk kokosolie, en lille håndfuld kakaonibs og skal af 2 økologiske appelsiner… Køber i øvrigt mine kakaonibs hos Ukrudt på Fælledvej, men skal finde et nyt sted, da vi er flyttet ud af byen. Altid spændende at gå på jagt efter nye helsekost-butikker!

Har lavet en ordentlig portion granola i dag, for elsker når der også er til lidt eftermiddags-snack. God fornøjelse i køkkenet!

IMG_1870

Leave a Reply

